Burn-out of depressie?

Als je last hebt van een burn-out (vroeger ook wel overspannenheid genoemd) of een depressie heb je vaak te maken met dezelfde soort klachten, onderaan deze pagina zie je een overzicht hiervan.

Echter, een belangrijk verschil tussen een burn-out en een depressie is dat je met burn-out wel wil, maar niet kan door gebrek aan energie, terwijl je met een depressie wel zou kunnen, maar niet wil.

Je kunt zeggen dat een burn-out een verstoring in je energiebalans is en een depressie een stemmingsstoornis.

Het is bij de klachten die je hebt altijd goed als eerste naar je huisarts te gaan. Enerzijds omdat deze een generalist is die het beste zijn of haar werk kan doen als er een totaal beeld is van de patiënt.

Daarnaast kan bloedonderzoek van belang zijn om fysieke problemen die ook deze klachten als gevolg kunnen hebben, uit te sluiten.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan schildklierproblemen, bloedarmoede, pfeiffer, hartproblemen, een tekort aan vitaminen en mineralen, etc. etc..

Een dokter kan je bovendien doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater.

De reden dat je een burn-out of een depressie hebt is ook verschillend waardoor de aanpak om weer beter in je vel te zitten ook anders is.

Bij een burn-out is er sprake van opbranding, je bent te lang doorgegaan.
Wat je vaak ziet is dat mensen met een burn-out perfectionistisch zijn, het had altijd beter gekund; de spreekwoordelijke lat wordt steeds hoger gelegd.
Omdat het een sluipend proces is, heb je vaak niet door dat je over je grens gaat en is er sprake van een uithollingsproces.
Als taken of projecten lukken, kan dat ook een rush geven welke verhuld dat het energie niveau (veel te) laag is.

Uiteindelijk kom je op het punt dat je nog wel wil, maar je kan niet meer.
De knop van presteren staat in je hoofd nog wel op “aan” en dat botst met het niet meer kunnen.

Als eerste is het van belang dat de knop op “uit” gezet wordt.
Dan mag er gewerkt worden aan het energieniveau en is het van belang om te kijken wat de oorzaak is dat de knop zo op “aan” stond.
Want je wilt voorkomen dat als je energieniveau dadelijk weer op orde is, je met je oude patronen weer richting een volgende burn-out gaat.

Bij een depressie gaat het vaak op alle fronten mis in je leven.
Je hebt alles uit de kast getrokken, maar niets helpt.
Dat slaat lam en je vraagt je af wat je nog in zou kunnen zetten, je hebt immers alle mogelijkheden gebruikt en dat heeft niet geleid tot het bereiken van je doel(en).

Hoewel de oorzaak van een depressie vaak door één bepaald onderwerp getriggerd wordt, worden niet alleen de activiteiten met betrekking tot dit onderwerp stilgelegd.
Het trekt veel breder door:
Ook op andere onderdelen van je leven is er dit effect.

Het actief worden op welk gebied dan ook, en dan met name de simpelste alledaagse routines, kunnen dan slechts met grote moeite opgebracht worden.

Hierdoor kan het voelen als een totale persoonlijke mislukking.

Depressieve mensen mogen weer geactiveerd worden, ze moeten weer iets gaan ondernemen.
De knop mag weer op “aan” gezet worden.

Het nut van een burn-out en een depressie

Hoe vervelend het ook is, een burn-out en een depressie krijg je niet voor niets.
Er gaat iets niet goed in je leven en dit is het resultaat ervan.

Je kan er uiteraard voor kiezen om uit te rusten en dan weer op dezelfde voet door te gaan.
Het nadeel is dan echter dat je opnieuw richting dezelfde klachten gaat.
Soms in een vergelijkbare mate waarbij je steeds eventjes pas op de plaats maakt om je energieniveau weer wat op te krikken, soms in een veel ergere vorm.

Om dit te voorkomen is het van belang om te kijken naar de reden dat je een burn-out of depressie hebt gehad zodat je vanuit deze informatie kan gaan kijken wat je mag veranderen in je leven.

Psychische en cognitieve klachten

  • somber, neerslachtig gevoel, een gevoel van leegte
  • verminderde interesse in mensen en activiteiten, nergens plezier in hebben
  • negatieve gevoelens en gedachten, schuldgevoelens
  • gebrekkig zelfvertrouwen, faalangst
  • angst, wanhoop
  • machteloosheid
  • huilbuien of de behoefte te huilen, zonder dat dit lukt
  • snel boos of geïrriteerd
  • besluiteloosheid, gebrekkig vermogen om problemen op te lossen
  • veel piekeren
  • vaak met de dood bezig
  • concentratieproblemen
  • vergeetachtigheid
  • traagheid, moeite met nadenken
  • rusteloosheid

Lichamelijke klachten

  • vermoeidheid, geen energie
  • gewichtsverandering door te weinig of te veel eten
  • slapeloosheid of te veel slapen
  • minder of geen zin hebben in seks
  • een droge mond
  • hoofdpijn, druk op de borst (benauwdheid), pijn in rug, gewrichten of spieren
  • hartkloppingen
  • duizeligheid